На път сте да прочетете една история. Или, по-скоро, част от такава. Вашата роля е да напишете тази история, поемайки контрол над един-единствен миг от живота на човека, чиято е тя. Вашата намеса ще постави начало и ще сложи край на този разказ. Внимавайте обаче – съществуват много истории и не всички истории са за един и същи човек.

С тези думи започва една от най-въздействащите игри, които съм виждал на компютърния си екран. Мъжът от увода се намира в супермаркет. Имал е тежък ден. Досадните пазарски задължения са към своя край, когато стига до щанда с италианска храна. Найлоновите опаковки ньоки му припомнят за нещо… За Рим.

Оттук развитието на сюжета е във ваши ръце. Можете да накарате мъжа да си припомни отминали събития. Можете да го накарате да плаче. Или да се смее. Да забрави всичко или поне да се опита, удавяйки вътрешния си глас в порой от свирепи ругатни. Вашите действия могат да са неморални или нелогични; способни сте да нараните неигровите персонажи или най-малкото да ги накарате да ускорят ход, за да ви избегнат.

Възможно е от този едничък миг да зависи бъдещето на вашия персонаж. Или пък не – все пак вашият момент е просто една от десетките хиляди секунди на поредния четвъртък.

Interactive fiction игрите носят свое собствено усещане, много различно от това на останалите видео игри. Interactive fiction е донякъде като книга-игра. Случващото се, заобикалящият ви свят, диалозите и мислите на вашия герой са просто текст. Няма картина или звук – тях следва да пресъздадете с въображението си. Решенията, които вземате, са също текст. За разлика от книгите-игри, не всички възможни действия са пред вас; вие сами ги съчинявате.

Като жанр interactive fiction игрите или текстовите приключения се обособяват и налагат на пазара в периода от седемдесет и седма до осемдесет и шеста година, когато компютрите не могат да се похвалят с особени технически параметри – или поне не такива, каквито авторите на игри биха желали те да имат.

Този вид развлекателен софтуер бързо се възприема от потребителите и става силно печеливш. Кен Уилямс, собственик на компанията, разработила игра с красноречивото име Softporn Adventure, твърди, че продуктът им се е продал в 25 000 копия – по време, в което от Apple II компютрите, за които бил предназначен той, били закупени общо 100 000 бройки. Което, ако е истина, прави Softporn Adventure най-широко разпространилата се игра сред собствениците на компютър в историята.

Разбира се, подемът на текстовите приключения не продължил вечно. Те били изместени от истински мултимедийни продукти и в днешно време се разработват предимно некомерсиално от почитатели на жанра, с цел забавление.

Обществото, занимаващо се с това, е дейно. Съществуват сайтове с архиви, инструменти за разработка и за игра на всевъзможни платформи; можете да се докоснете до приключенията дори през вашия интернет браузър. Развитието на жанра и качеството на игровите продукти се стимулират чрез няколко състезания, провеждани ежегодно.

Може би най-популярният архив за този вид забавление е The Interactive Fiction Archive (http://www.ifarchive.org/). Ако досега казаното ви се е сторило интересно, несъмнено трябва да го посетите!

А ако си търсите игра, с която да започнете, съветът ми е да опитате моята любима – Aisle, от Сам Барлоу, носител на престижната награда XYZZY за 1999-а година в категория „Най-добра употреба на медия“ – играта, с която започнах тази статия.

Има нещо магическо в мига. Една енциклопедия от детските ми години разказваше за теорията, че всяко решение ни отнася в алтернативна вселена. Мултивселената е безкрайното преплетено множество от всички решения, които някой някога е взел.

One more story over. But there are others…

Join the Conversation

6 Comments

  1. Запленена съм! Aisle наистина ме впечатли, вдъхновяваща е! Благодаря за подробната статия :)

  2. Много хубава статия, жалко че е посветена на дявола компютърна игра

  3. Подсети ме за една приказка – „Всичко хубаво в живота е или незаконно, или неморално, или те кара да надебеляваш.“ :)

  4. и Малко АРТ – спам ;)

    Тези две седмици, буквално всеки ден в София има по дузина атракции :)

    Текат дни на австрийската музика, “Дни на европейското кино, 9-19 май”. На 15 май ще се проведе първата нощ на четенето. На 19 май е Нощта на музеите в София, а на същия ден и на 20 май в НАТВИЗ ще има 36 часов театрален маратон :) – Ще започне на 19 май, продължава през цялата нощ и завършва на 20 май в късния следобед.

    Маратона в НАТВИЗ наистина е уникален – в тези 36 часа се играят буквално всички студенски постановки на трето и четвъртокурсниците! – Невероятно е! Непрекъснато има постановки и то на няколко сцени. Така човек 36 часа може да гледа това, което му е интересно и да беседва с другите гости и актьори. Най-хубавото е, че цялото това уникално събитие е напълно безплатно.

    http://natfiz.bg/bg/news – още няма точната програма, но следващата седмица сигурно ще я публикуват :)

    Горан
    Goran.blog.bg

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *