Mail

in Интернет, Мнение, Реклама

За рекламата, електронната поща и гения на Mailinator

Сайтове се раждат и умират всеки час. Може да са нечии първи стъпки в HTML с хостната в hit.bg страничка или гигант като Фейсбук. Дори най-големите не са застраховани и от бавната и мъчителна смърт на потребителското презрение и манията по нещо ново. Масите харесват каквото е модерно, а модата, дори да прави бавни обороти около оста си, често се мени и завлича тези, които не са успели да се приспособят, заедно с нея. През целия си съзнателен живот като потребител на глобалната мрежа, вие разполагате с един постоянен и обединяващ идентификатор, служещ за връзка из хаоса от регистрации – електронната поща.

Тя е универсална. Всеки има имейл адрес – а повечето от нас по няколко. Можете да ползвате услугите на АБВ, email.bg, mail.bg, dir.bg, GMail, Hotmail, Yahoo, Яндекс, mail.ru, пощата на вашия интернет доставичик, хостинг провайдър или дори да си хостнете собствена, независима от никого. Но на която – или които – да се спре изборът ви, имате способността да получите и изпратите съобщение на всеки друг имейл адрес в света. Пощата е вашето ЕГН в интернет, защото служи за идентификация и най-удобен начин за връзка с вас.

Адресът ви за електронна поща е от огромна важност за хората, които искат да ви ангажират. Те искат да ползвате услугите им, да ви продадат продукта си и да продадат вас самите като продукт. Вие сте един от милионите потенциални купувачи на лекарства, електроника, козметика, виртуални монети за произволна онлайн игра, екскурзии, софтуер, музика, филми и платени абонаменти. Всъщност не се налага действително да извадите и стотинка от портфейла си, за да внесете пари по сметките им. Достатъчно е да се ангажирате. Да се регистрирате за безплатна услуга, да предоставите данните си, да гледате подбраните специално за вас и с оглед на интересите ви оферти. Просто стойте там. Фактът, че сте истински човек сам по себе си придава стойност на услугата, която ползвате. Никой не би купил приложение за чат за 19 милиарда долара. Но когато то се ползва от 450 милиона потребители, стойността на WhatsApp не се измерва в редове код или човекочасове работа на програмисти. Това са потребители, които можете да ангажирате. Те са истински – имат телефонни номера (които всъщност са много по-добри от имейл адрес – по-трудни за придобиване, правно обвързани със собственика им и винаги в джоба му) и контакти, с които споделят това, което ги вълнува.

И така, писмата, които в крайна сметка се озовават в пощенската ви кутия, са плод на нечия идея как да привлече вниманието ви. Посланията са примамливи и фалшиви като моделите от корица на мъжко списание. Те са съставени от специалисти. Разбира се, нищо не е универсално и не дава гарантиран резултат, но те не целят точно вас. Нуждаят се от колкото се може повече хора. Вътре в тези компании едни хора се събират в конферентни зали и обсъждат как да повишат процентите си на ангажираност от страна на потребителите.

Чак тук идва редът да намеся Mailinator. На първо място: съжалявам, той няма да ви спаси от този ужас. Няма как да избегнете рекламата, дори само тази в интернет (но Adblock определено помага). Няма как да не могат да ви подмамят да си купите нещо, което не ви трябва. Дори да издърпате мрежовия кабел и да се „отвържете“, билбордите ще ви гледат от улицата, а продуктовото позициониране ще ви дебне от всеки кадър с газирана напитка или спортни обувки на екрана в киното. Но това е част от съвременната икономика и да я отречете означава, че живеете в свой собствен свят. Можете само да я ограничите и така да спестите част от времето си. То е много ценно.

Mailinator ви позволява да ползвате електронна поща за еднократна употреба. Регистрирате се някъде, посочвате адреса си в Mailinator, получавате си потвърдителното писмо и повече никога не комуникирате със сайта по пощата. Процедурата е улеснена максимално. Директно си съчинявате адрес като ivo@mailinator.com, въвеждате го и отивате на сайта на Mailinator, за да видите кутията си. Дори можете да я достъпите на ivo.mailinator.com. Ако пък не желаете някой да прочете писмото, което сте получили, трябва да посочите алтернативния си адрес. Например m8r-1j8hu51@mailinator.com също води в ivo@mailinator.com. Разбира се, редица сайтове очакват вашата измама и предвидливо не позволяват регистрации с адреси на Mailinator. Затова от най-добрата поща предлагат над сто алтернативни домейна за свободна употреба, които да защитят правото ви на лично пространство. Или дори ваш собствен.

mailinator

Съвършено просто и напълно незаменимо, поне за мен.

Приложението на Mailinator е ограничено до услуги, където не споделяте лични данни. С други думи ви спестява само най-грубия, нерафиниран спам, който ще получите от сайтове, където искате да влезете за малко, за да попитате или проверите нещо и с които няма да изградите връзка. Спасява ви и от възможността адресът ви да бъде продаден и препродаден на хилядите компании, които се занимават с имейл маркетинг или както там наричат спама си.

За останалите сайтове, особено социалните мрежи, мога да дам следните препоръки:

  • Изключете абсолютно всички известия. От Фейсбук имат навика да разпръскват настройките ви за неприкосновеност на различни страници, така че може да се наложи да се огледате.
  • Всяко писмо, което не ви интересува и идва от голяма компания, разполага с линк за отписване в края – ползвайте го.
  • Филтрирайте писмата със съдържание, което не искате да виждате.

twitter_spam

  • Една от най-големите глупости, които можете да направите в социалните мрежи, е да предоставите имейл адреса си и паролата му, връзвайки се на обещанието, че няма да злоупотребят с данните ви. Хем се компрометирате (а голяма част от потребителите ползват една кутия за цялата си комуникация и като адрес за реристрация навсякъде), хем позволявате контактите ви да получават спам, като този от снимката.

Експертите, които решават какво да включат в рекламните имейли, за да спечелят вниманието ви, имат колеги, които правят настройките за  неприкосновеност възможно най-трудни за достъпване. Те знаят, че нормалният потребител няма да вложи услилие да ги търси. Той ще е зает да се радва на шареното и няма да се притеснява от това, че споделя личните си данни с всички в мрежата, а ако го осъзнава, дори ще се гордее с това. Затова и големите компании не ги е страх, че ще ползвате Mailinator, няма да споделяте личните си данни, ще филтрирате имейлите от тях или ще блокирате рекламните им банери. Вие сте част от малцинството на загрижените какво се случва с данните им и на какво рекламно излъчване са подложени. И дори когато сте загрижени, споделяте с тях повече, отколкото си давате сметка.

Последен съвет – и съвсем очевиден – никога не публикувайте адреса си за електронна поща в четим вид в интернет. За да не се окажете единствения възможен спасител на нигерийския престолонаследник, който има спешна нужда от данните на банковата ви сметка, за да скрие там няколко десетки милиона долара.

[blue_box]Заглавната снимка към тази публикация не е моя собственост. Преди да я използвам, направих обратно търсене с TinEye без резултат за реалния ѝ автор.[/blue_box]

Write a Comment

Comment